Paketreselagen
Det finns en lag i Sverige som skyddar konsumenten vid en paketresa. En paketresa definieras som en resa
som består av antingen boende eller transport i kombination med annan tjänst som reseföretaget
tillhandahåller alternativt boende och transport. Vidare måste redan vara minimum 24 timmar och resan
skall säljas gemensamt eller enskilt men priserna är ändå knutna till varandra som ett paket. Resorna
som innehåller både flyg och hotell som du hittar på allacharterresor.se faller alltså samtliga under
paketreselagen.
Köper du en resa som endast innehåller en flygresa eller ett boende så gäller inte paketreselagen.
Researrangörens krav
Researrangören skall tillhanda följande information till dig:
- Information om pris
- Utförlig information om resmålet
- Ingår måltider och i så fall vilka
- Om det finns speciella bestämmelser för inresa till aktuellt land.
- Information om betalningsvillkor.
- Aktuella hälsobestämmelser.
- Pass och eventuella visumbestämmelser
- Information om försäkringar
- Kontaktinformation till researrangören under resan
Villkorsändringar innan avresa
Om researrangören ändrar på villkoren för din resa eller att de inte kommer kunna uppfylla vad de åtagit sig har du rätt att bryta avtalet med dom. Du kan då få pengarna tillbaka alternativt erbjuder reseföretaget en annan resa. Resan skall då vara minst likvärdig med den du bokade från början. Du kan också acceptera en sämre resa men har då istället rätt att få pengar tillbaka (mellanskillnaden). Du bestämmer själv som konsument vilket av alternativen du väljer.
Villkorsändringar efter avresa
Om någon del av din paketresa inte fullföljs ligger det på researrangören att lämpligt arrangemang som
ersättning. Resenären kan också få pengar tillbaka om ersättningsarrangemang uteblir.
Om det uppstår kostnader för dig som resenär som har med paketresan att göra har du rätt till
skadestånd. Det kan vara så att felet som uppstått ligger utanför researrangörens kontroll och då skall
inget skadestånd utgå men det är upp till researrangören att bevisa att så är fallet. Researrangörer får
heller inte friskriva sig från olika typer av fel i sina avtal enligt lagen.
Tvister
Om du känner att du inte fått en likvärdig resa eller tillräckligt med pengar tillbaka skall den
initiala diskussionen självfallet tas med researrangören men om de
diskussionerna inte leder till samförstånd finns det möjlighet för dig att gå vidare ändå. Om det
uppstår en tvist mellan dig som resenär och researrangören kan du
skicka en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) http://www.arn.se/.
Bra länkar att fördjupa sig i ämnet:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Paketreselagen/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-19921672-om-paketresor_sfs-1992-1672/
http://www.arn.se/