Logotyp
logotyp
Laddningsanimation

Söker...

Om flyget är överbokat

Publicerat 2017-07-19 13:02

Vad gör jag och vilka rättigheter har jag om mitt flyg är överbokat? Vi har svaren!

Det finns flera olika anledningar till att ett flygbolag överbokar sina flyg. Det kan bland annat röra sig om att bolaget räknar med att flera passagerare inte kommer att utnyttja sin plats, att ett mindre plan än vad som inledningsvis varit planerat används eller på grund av tidigare störningar i flygtrafiken.


Vad händer om ett flygplan är överbokat?
Jo, flygbolaget kollar inledningsvis upp om det finns passagerare som frivilligt vill ge upp sin plats gentemot förmåner. Passagerarna och bolaget kommer överens om vilka förmåner, det kan till exempel vara ekonomisk ersättning eller kuponger för att underlätta den förlängda väntetiden.

Finns det ingen eller inte tillräckligt många passagerare som vill ge upp sin plats på planet, har bolaget rätt att neka ombordstigning. De som vanligtvis åker dit först är de passagerare som checkat in sist eller de som betalat minst för sin biljett.


Minska riskerna
Det finns därmed flera sätt att minska riskerna för att bli nekad ombordstigning. Välj att checka in tidigt, res mer frekvent med ett och samma flygbolag, res på okonventionella tider, köp biljetter i Business och First Class eller boka din resa med ett flygbolag som inte använder sig av systematisk överbokning.

Skulle en passagerare nekas ombordstigning har hen alltid rätt till hjälp från flygbolaget. Passageraren har rätt till att skicka två meddelanden helt utan kostnad från telefon, e-post eller fax, ska erbjudas kostnadsfri mat och dryck i proportion till väntetiden och om det blir aktuellt med övernattning få boende på hotell samt transport mellan hotell och flygplats.


Ombokning & återbetalning
Vid nekad ombordstigning mot passagerarens vilja har hen möjlighet att välja att få tillbaka kostnaden för den del av resan som ej utnyttjats, att få sin resa ombokad för så snabb avfärd som möjligt eller att få resan ombokad till ett annat tillfälle.

Återbetalning för biljettkostnaden ska ske inom sju dagar och ska betalas ut kontant, via elektronisk banköverföring, bankgirering eller check. Återbetalning kan även ske via tillgodokvitton om passageraren godkänner detta sätt. Det är dessutom möjligt att både få pengarna tillbaka och en gratis returresa till avgångsorten. Har syftet med den planerade resan förlorats har passageraren rätt att få hela kostnaden för biljetten tillbaka, även den del av resan som utnyttjats.

Vid ombokning ska den nya resan vara likvärdig med den ursprungliga. Skulle bolaget erbjuda en resa till en flygplats inom samma region ska de även stå för transportkostnaden mellan den nya flygplatsen och den som var planerad från början.

Utgör den berörda flygresan en del av en paketresa och passageraren önskar att avbryta för återbetalning är det till researrangören och inte flygbolaget som man vänder sig. För att få sina pengar tillbaka behöver dock den nekade ombordstigningen ha lett till ett centralt avgörande fel.


Ersättning i siffror
Hur mycket en passagerare får tillbaka vid ofrivillig nekad ombordstigning beror på hur lång väntetiden blir och hur lång flygresan är.

För flygningar upp till 1 500 kilometer där förseningen är mindre än två timmar uppgår ersättningen till 125 euro och för försening över två timmar till 250 euro. För längre flygresor än 1 500 kilometer inom EU och för flygningar mellan 1 500 - 3 500 kilometer är ersättningen 400 euro om förseningen är större än tre timmar. För flygresor över 3 500 kilometer utanför EU är ersättningen 600 euro vid försening på mer än 4 timmar.

Flyghjälp.se är precis vad det låter - en tjänst som hjälper dig när det uppstått problem med din flygresa. Här kan du räkna ut hur mycket kompensation du har rätt till och få juridisk hjälp mot flygbolagen.

Madelene Kristensson

Topplistor

Populära resmål

Populära avreseorter

Tyck till om sajten